گزارش سازمان‌بین‌المللی‌کار از بدرفتاری کارفرمایان عرب با کارگران
نوشته شده توسط : blpwjob

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سازمان بین المللی کار هر سال ، بیش از سه میلیون زن از کشورهای جنوب آسیا برای کار در خانه های کشورهای عربی به این کشورها مهاجرت می کنند .

بر اساس  برآورد سازمان بین المللی کار کشورهای عربی بیش از بیست میلیون کارگر مهاجر دارند که بیش از یک سوم آنها زنانی هستند که از کشورهای سریلانکا ، بنگلادش ، نپال ، اندونزی ، فیلیپین و اتیوپی راهی کشورهای عربی می شوند .

بر اساس این گزارش ندیم حوری معاون بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی دیده بان حقوق بشر تاکید کرد کارگران خانگی در خاورمیانه عمدتا از راه کفالت استخدام می شوند که برمبنای آن ، خانواده یا فردی در کشور مبدا باید ضامن مالی و کاری کارگری شود که استخدام می شود و کار خود را آغاز می کند .

قوانین کار کشورهای عربی ، عملا شامل حال این کارگران نمی شود و بنابراین بسیاری از آنها به راحتی مورد ستم واقع می شوند و به گونه ای غیرقانونی مورد تبعیض واقع می شوند .

کمیسیون حقوق بشر بحرین اعلام کرد  بیش از 40 درصد کارگران خانگی در این کشور، مورد آزار یا تنبیه بدنی ، زبانی یا جنسی قرار می گیرند و از آنجا که خانواده یا فردی ضامن آنها شده ، فرار از خانه یا محل کار، به معنای استرداد به کشورخودشان یا دست کم اخراج از کشوری است که در آن مشغول کارند .

ساختار کفالت درواقع معادل کار اجباری است و شرایط را برای اعمال تبعیض در حق کارگران تسهیل می کند . بر این اساس مدیر یک سازمان فیلیپینی دفاع از حقوق زنان که خواست نامش فاش نشود ، تاکید کرد قانون کفالت در کشورهای عربی ، کارگری نیست بلکه نوعی بردگی است از نوع مدرن آن .

وی تصریح کرد حدود صد زن فیلیپینی فراری به جرم گریختن از محل کار خود در امارات ، هم اکنون در زندان هستند . کنوانسیون بین المللی حمایت از حقوق کارگران مهاجر در سال 2003 میلادی در سازمان ملل متحد تصویب شده است اما تاکنون از کشورهای عربی  مصر، لیبی ، مراکش و سوریه ، تنها چهار کشوری بوده اند که به آن پیوسته اند .

دیده بان حقوق بشر در کشورهای عربی افزود  اردن طی سالهای اخیر بیشترین میزان کوشش را برای محافظت از کارگران خانگی به کار گرفته و با اعمال تغییراتی در قوانین کار خود ، برای آنها حقوقی فراهم کرده است .





:: برچسب‌ها: وابسته به تکزاس , درختان ,
:: بازدید از این مطلب : 319
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : چهار شنبه 30 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: